Sessões Plenárias

CONFERÊNCIA PLENÁRIA:

Mathematics teachers’ work with « re-sources » :
a window into developing design capacity and expertise

BirgitPepin_U_Eindhoven_1x1

Birgit Pepin Escola de Educação da Universidade Técnica de Eindhoven, Holanda

In this presentation I argue that a “re-sourcing” of mathematics teachers’ work is necessary, in order to enhance their knowledge and expertise in/for teaching, in particular their mathematical-didactical design capacity. After emphasizing the importance of mathematics curriculum resources, and their changing nature, from a research base point of view, I describe teachers’ work and interaction with such resources, in particular with digital resources. Selected studies of mathematics teachers working with resources are outlined and their results explained, in order to exemplify what I mean by “teacher design” and “design capacity”. Conclusions are drawn from those (and other) studies’ results to develop an appropriate understanding of teachers’ mathematical-didactical design capacity.

 

PAINEL PLENÁRIO:

«A colaboração como recurso potenciador das práticas dos professores»


Moderadora:

leonor_santos

Leonor Santos
Instituto de Educação,
Universidade de Lisboa

 

 


Participantes:

ana_maria_boavida

Ana Maria Boavida
Escola Superior de Educação,
Escola Politécnica de Setúbal

 

 

claudia_nunes

Cláudia Nunes
Escola 2,3 Fernando Pessoa,
Agrupamento de Escolas de Fernando Pessoa

 

 

paulo_dias

Paulo Dias
Escola Secundária da Moita,
Agrupamento de Escolas da Moita

 

 


O trabalho colaborativo tem sido indicado ao longo das últimas décadas como uma componente essencial para o desenvolvimento profissional do professor e de suporte à inovação de práticas. De acordo com o enquadramento concetual de onde partirmos, o que se entende por trabalho colaborativo pode variar, bem como os intervenientes desse mesmo trabalho. Neste painel procuraremos discutir o que a investigação realizada em Portugal nos tem evidenciado sobre contextos diversos de trabalho colaborativo, bem como refletir sobre as potencialidades e desafios deste tipo de trabalho.